4 Aralık 2020 Cuma

Rüzgar Makinesi

 

 

Rüzgar makinesi oldukça fazla alanda kullanılmaktadır. Birçok amaçla kullanılan bu makinelerin ilk iki amacı tarım alanlarındaki don olaylarını engellemek ve rüzgar enerjisini elektrik enerjisinde dönüştürmek amacı ile sık olarak kullanılmaktadır. Rüzgar türbinlerinde bulunan pervanenin dönme hareketinin sonucunda meydana gelen kinetik enerji türbinin diğer parçalarının bulunduğu makine yeri kısmında elektriğe dönüştürülür. Rüzgar enerjisinin kullanım alanları oldukça fazla olduğundan dolayı, rüzgar pervanesi üreticileri de aktif olarak üretime devam etmektedirler. Özellikle son yıllarda rüzgar enerjisinden elektrik üretme işlemi giderek daha fazla yaygınlaşmıştır. Bunun temel sebebi rüzgar enerjisinin güneş enerjisine nazaran çok daha yüksek verimli olmasıdır.

Pervanenin arka kısmında yer alan makine yerinde dişli kutusu, jenaratör ve diğer aksanları yer almaktadır. Pervanelerin dönme hareketi bir şaft ile dişli kutusuna aktarılır. Bu hususlar baz alındığında rüzgar makinesi kullanımı da aynı oranda artış göstermektedir. Her geçen gün rüzgar enerjisi üretimi için rüzgar pervanesi üretimi ve satışı rüzgar makinesi üreticileri tarafından daha fazla gerçekleşmektedir. Buna ek olarak rüzgar enerjisi güneş enerjisinden daha verimli olsa da rüzgar enerjisi güneş enerjisi üretimine oranla daha pahalıdır ve rüzgar pervanelerinin bakımı da oldukça zordur.

Şaft, jeneratörün elektrik üretmesi için gerekli yüksek devire sahip olmadığı için dişli kutusu ile yüksek devirlere çıkartılır ve yaklaşık 1600 rpm’dir. Dişli kutusundan çıkan yüksek devirli şaft jeneratöre bağlanır. Bunun sonucunda jeneratör kapasitesine ve şaftın devrine göre elektrik üretimi gerçekleştirilir. Rüzgar makinesi bu amaçla oldukça işlevseldir. Bunların yanı sıra, pervanenin limitleri üzerinde dönmesi ve sonucunda türbine zarar vermesini engellemek amacıyla, dişli kutusunun ön kısmında ya da dişli kutusu ile jeneratör arasında genel olarak fren sistemleri bulunur. MW mertebelerinde kapasiteye sahip türbinlerin pervanelerinin genellikle 85 km/s hızının üstüne çıkması durumunda fren sistemi devreye girmektedir. Bununla beraber fiyat hususu da devreye girmektedir. Tek veya az sayıda rüzgar pervanesinden gelen rüzgar pervanelerinin maliyetleri, çok sayıda pervaneden meydana gelen pervanelere göre daha yüksektir.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder